O tragedie a avut loc ieri, 28 iulie 2025, în zona epavei navei Turgut și a insulei K, obiective turistice ale orașului Sulina, vizitate anual de mii de turiști.
În jurul orei 19:30 un apel la 112 semnala faptul că o barcă s-a răsturnat în Golful Musura. Conform ISU Tulcea, „către locul evenimentului au fost direcționate mai multe ambarcațiuni din cadrul Detașamentului de Pompieri Tulcea, Pichetului de Pompieri Crișan, Serviciului de Ambulanță Județean Tulcea și alertate forțe ale Gărzii de Coastă respectiv Poliția de Frontieră Tulcea aflate în zonă, Căpitănia Sulina și ARSVOM”, dar prima barcă de salvare sosită la fața locului aparține SC Cabinet medical dr. Năstase SRL Sulina.


Din nefericire, 4 dintre cele 14 persoane aflate la bord, printre care și un copil, au intrat în stop cardio-respirator și nu au mai putut fi resuscitate. Ceilalți turiști au ajuns la mal cu bine și numai unul singur a fost transportat la spitalul din Tulcea pentru îngrijiri deosebite, restul fiind tratați la Sulina.

O tragedie ce putea fi evitată
În seara fatidică marea era înfuriată și localnicii spun că pe Dunăre, la Farul Nou, erau valuri de 3-4 metri, iar pe Marea Neagră amplitudinea, acestora era mult mai mare. Acesta a fost și motivul pentru care câteva ambarcațiuni cu turiști s-au întors din drum evitând astfel traseul spre epavă. Zona este cunoscută pentru pericolele ce pun în primejdie navigația, fie că sunt bancuri de nisip, alte obstacole submerse sau e vorba de valurile care se pot stârni oricând.


Dar cineva s-a încumetat să plece cu o ambarcațiune de tip Corsar 850, cu o capacitate maximă de 12 persoane și nu 14 câte au fost îmbarcate, deși la ora 18:00 în preajma epavei erau valuri de 3 metri, iar vântul nu dădea semne că slăbește. Corsar 850 este barcă mare, de peste 8 metri, solidă, aparținând unei clase care poate naviga legal inclusiv în zona costieră, dar conducătorul ambarcațiunii a decis că poate să plimbe turiștii în zona țintă, ambiționându-se să ajungă la destinație în ciuda condițiilor de navigație vizibil periculoase.


Aflată în preajma epavei Turgut, barca a eșuat pe un banc de nisip iar valurile mari au răsturnat-o în câteva minute, declanșând astfel cel mai nefericit eveniment petrecut în Delta Dunării, prin decesul unui copil și a trei adulți. Pentru că nu purtau veste de salvare, obligația conducătorului de a se asigura de acest lucru, riscul a crescut până la maxim. O tragedie care ar fi fost ușor de evitat dacă conducătorul ar fi apreciat corect situația și dacă proprietarii ambarcațiunii ar fi fost mai responsabili și nu ar fi permis excursia pe un astfel de traseu, având în vedere condițiile de navigație periculoase și încărcătura peste limita legală.

Epilog
Pentru că bărcile s-au înmulțit de la an la an, astfel de nenorociri au început să aibă loc cu o frecvență mai mare în Delta Dunării. Cauzele cele mai frecvente sunt lipsa de responsabilitate a conducătorilor ambarcațiunilor de agrement, de cele mai multe ori tineri localnici cu excese de teribilism sau posesorii unei suficiențe nejustificate care pune în pericol atât pasagerii proprii cât și alți participanți la traficul naval. Sunt reguli simple de navigație, ușor de înțeles și de respectat sau cel puțin așa ar trebui. Spre deosebire de cerințele auto, pe Dunăre, canele și lacuri nu există marcaje, treceri de pieton, semafoare, indicatoare, etc.


Indiferent dacă este sezon turistic sau nu, avem ocazia ca pe canalele deltei să întâlnim bărci mari, cu motoare de 150-300 de cai putere gonind nebunește, ca la raliu, cu conducători care nu se asigură și nu reduc la curbe, depășiri sau la intersecții, fără să se gândească la riscuri, la sine sau la pasagerii ce pot fi și copii, bătrâni sau persoane cu dizabilități. Trebuie să câștig bani, trebuie să termin cursa în termen, trebuie să ajung la masă, trebuie să mă dau șmecher, trebuie!


Un singur lucru este mai important decât orice când vorbim de navigație: Safety first, ori ceea ce se întâmplă în Delta Dunării e departe de acest imperativ atât de simplu, cu atât mai mult în cazul turismului de lăcomie practicat pe scară largă și care nu ține cont de vreo regulă.

Oare unde sunt cauzele profunde?

Ovidiu Ghionu